Nyhetsbrev nr 4 2013 – om hur andra gör för att öka försäljningen!

Nu är april månads nyhetsbrev på väg.  Läs det här!

 

Föreläsning 10/4: Praktisk försäljning – sälj mer och få nöjdare kunder

Den 10 april är Björn Malmström från EffekTeam en av föreläsarna på ett halvdagsseminarium arrangerat av Chalmers Industriteknik och Johanneberg Science Park. Temat för förmiddagen är Praktisk försäljning – sälj mer och få nöjdare kunder.

Under förmiddagen får deltagarna lyssna på flera olika föreläsare. För information och anmälan, klicka här!

Ny konjunkturrapport för Göteborgsregionen

I gårdagens nyhetsbrev hänvisade vi till en en konjunkturrapport för kvartal 4 2012, som då var den senaste.
Idag kom en ny ut! Här hittar du den.

Nytt nyhetsbrev om TUR och otur

Nu är ett nyhetsbrev på väg ut. Den här gången handlar det om TUR (både mässan och vanlig tur) och förstås om otur. Eller handlar det om något annat…?

Läs det här!

Går det att sälja på LinkedIn?

linkedinMånga försöker hitta genvägar till ökad försäljning. Kan LinkedIn vara en sådan genväg?

Ja, rätt använt kan LinkedIn bidra till din försäljning. Smart agerande på LinkedIn (eller andra sociala media) kan skapa intresse och öppna dörrar, men – det är ändå du som måste göra affären. Sitt inte och vänta, utan jobba aktivt med din personliga försäljning också!

Tidningen Chef ger några enkla tips om hur du vässar din profil på LinkedIn:
http://chef.se/sa-nar-du-framgang-pa-linkedin/

 

Årets andra nyhetsbrev

Vi brukar skicka ungefär ett nyhetsbrev i månaden. Februari månad betyder att nummer två för året är ute!

Läs det här!

Svensk detaljhandel på rätt väg i ny undersökning

Idag publiceras Daymakerindex 2013 i tidningen Market. 465 observationer har gjorts via mystery shopping i  93 kedjor fördelat på 15 branscher. Undersökningen visar att kundbemötandet blivit något bättre än förra året, då totalresultatet har ökat med 3,2 procentenheter till 62,2%.

Ur resultatet kan vi utläsa att:

  • 11 av 15 branscher har blivit bättre på kundmötet jämfört med förra årets undersökning
  • Butikerna är bra på inledningen, att säga hej, ta aktiv kontakt och att ställa frågor.
  • Mindre bra är man på att sälja, d v s att påverka kundens köpbeslut och att jobba med merförsäljning.
  • De bästa branscherna är sport och färg & tapet.
  • De bästa företagen är Löplabbet, G-star, Beijer och XXL. Grattis till er!

Läs mer i Market eller på Daymakers sajt!

Kundens affär är din!

En säljare berättade om när han bjöd kunder på den fina restaurangen med Michelinstjärna. De åt och drack för 20 000 kr. En  kund ville byta ut något i menyn, så säljaren bad om det.

- Jaha, men det kostar extra, meddelade servitören högt och ljudligt.

Numera väljer säljaren andra restauranger. Visst var det småsnålt att restaurangen inte bjöd en lönsam kund på något extra. Värre var att servitören skapade en pinsam situation för sin kunds kund, som inte ville ställa till besvär.

 

Målstyrning för framgång

I veckan var jag med när ett litet företag lanserade sina nya och mycket tuffare mål till personalen. En viss oro för hur de skulle tas emot fanns förstås. Stämningen gick nästan att ta på när vision, affärsidé och mål drogs. Tystnad… och sedan säger en anställd ungefär så här: “Vad roligt, nu märks det att ni har fått lusten att satsa tillbaka!” Plötsligt såg alla framåt, lyfte idéer och ville ha svar på frågor.

Därpå följde brainstorming i grupper för att hitta idéer till en ny och mer aktiv handlingsplan. Idéerna ska nu prioriteras, tidssättas och få en ansvarig för genomförandet. En härligt inspirerande förmiddag, som garanterat leder till ett mer framgångsrikt företag!

Årets första nyhetsbrev

styrande-e-postÅrets första nyhetsbrev är på väg.
Klicka här för att läsa det!