Varför ska jag välja er?

hamburgare“Det är inte hamburgaren som är unik, utan sättet att servera den.”

Förvånansvärt många säljare har svårt att svara på frågan “varför ska jag välja just er?”. När produkterna är lika eller desamma som konkurrenternas, har de svårt att förklara skillnaden för kunden. De glömmer att det handlar om helheten, upplevelsen, vilka kringtjänster och vilken service som erbjuds. Precis som på McDonalds.

En argumentanalys reder ut skillnaderna och hjälper er att hitta argumenten!

God fortsättning på det nya året!

Tack alla ni som har gett oss förtroendet att jobba med er och er personal för att öka försäljningen och få nöjdare kunder! Tack också till leverantörer och inspiratörer för det goda samarbetet under året som gått!

Vi ser fram emot ett spännande 2013 med många utmaningar tillsammans med er.

God fortsättning på det nya året!

önskar Björn och Ingrid

Säljarens kläder och utseende avgör?

På DN.se hittade vi en artikel, som egentligen handlar om säljaren som bärare av företagets varumärke. Självklart viktigt i modeföretag, men hur är det i andra företag?
Läs artikeln här!

Lyckat affärsseminarium med golf – se bilderna här!

Fredagen den 21 september arrangerade EffekTeam och Gräppås GK ett affärsseminarium med golf. Trots ett envist regn syntes idel glada miner. Tack alla ni som kom och gjorde det så lyckat!

 

Den leende expediten lockar kunder

I Dagens Nyheter kunde vi i helgen läsa om säljaren på Systembolaget i Liljeholmen, Stockholm, som glädjer kunder med sin fantastiska service. En kund har till och med startat Facebookgruppen “Det fantastiska systembolagskassabiträdet i Liljeholmen”. Service och kundbemötande är ett bra sätt att både locka kunder och få uppmärksamhet!

Läs artikeln här!

Välkommen på affärsseminarium med golf!

Fredagen den 21 september välkomnar vi dig till en spännande eftermiddag! Vi bjuder på lunch, ett aktuellt seminarium och du får chans att spela golf på Gräppås fina 9-hålsbana. Arrangörer är EffekTeam och Gräppås Golfklubb i samarbete.

Så tar ni hem affärerna i hård konkurrens är tema för seminariet, som hålls av Björn Malmström och Ingrid Alestig.

För mer information och anmälan, klicka här!

Föreläsning på konferensen?

Ska ni konferera i höst och vill förena nytta med nöje? Ta in en extern talare, som lyfter personalen i ett ämne de har nytta av!

  • Säljteknik
  • Sälj med service
  • Kundkommunikation
  • Tappa inte pengarna i förhandlingen!

Fler spännande ämnen hittar du här!

Kontakta oss förutsättningslöst för att diskutera era önskemål!

Ingrid Alestig, 0733-74165 ingrid@effekteam.se eller
Björn Malmström, 0708-35 89 04 bjorn@effekteam.se

En vision för alla

För att en vision ska göra nytta som ledstjärna, måste alla i företaget känna till den och förstå innebörden.
Enkelt,men ändå så svårt!

På Manpower i Göteborg har man helt enkelt skrivit visionen på väggen i fikarummet – kanske något att ta efter?

Med kunden på 47:e plats

“Sveriges genomsnittliga arbetsplats längtar efter ett rikt inre liv utan förändringar och utan kunder. 10 länder har genomfört nationella studier med arbetsplatskultur i fokus. På 8 av dessa finns kundtillfredställelse på topp tio, i flera fall på topp 3. I Sverige återfinns kundtillfredställelse på plats 47 (rådande) och 45 (önskad) arbetsplats. De värdeord som vi sätter i topp på den önskade arbetsplatsen 2012 är: anställdas hälsa, erkännande av anställda och lagarbete.Vi tycks se omvärlden och vår egen koppling till den inifrån och ut, inte utifrån och in på våra arbetsplatser. Är våra arbetsplatser primärt till för de anställda och inte dess kunder?”

Texten ovan är hämtad ur Sverigestudien 2012, en rapport om vilka värderingar som styr företagen i Sverige och som genomförts på initiativ av Skandia, Volvo IT och Preera. Spännande och lite skrämmande läsning. Hela rapporten hittar du här!

Proffsig merförsäljning i skobutiken!

Vilken fröjd det är att se en proffsig butikssäljare i aktion!

Jag besökte Bergqvist skor i Örebro och fick se ett framgångsrikt exempel på hur professionell och inte alls påträngande merförsäljning går till. Kvinnan i kassan informerade kunnigt om bästa skötseln av skorna, anpassat till varje par hon sålde, och idel nöjda kunder gick därifrån med både skor och tillbehör. Snacka om att sälja med service!